ZDRAVA IZGUBA TELESNE TEŽE

Debelost je psihosomatska in hkrati sodobna civilizacijska bolezen, ki nastane kot posledica evolucijske neprilagojenosti na preobilje hrane in pomanjkanje telesne dejavnosti. Predstavlja dejavnik tveganja za številne kronične nenalezljive bolezni, kot so sladkorna bolezen tipa 2, koronarne bolezni srca, povišan krvni tlak, obolenja žolčnika, možganska kap, določene vrste raka, poveča pa se tudi pogostost kostno-mišičnih težav in težav z dihanjem.

Debelost nastane kot posledica pozitivne energijske bilance, kar pomeni, da je energetski vnos s hrano večji kot je poraba. To energijsko neravnovesje pri prebivalstvu je posledica spremenjenih prehranskih navad vključno z večjo porabo energetsko goste hrane kot so maščobe, zlasti nasičene, enostavni ogljikovi hidrati ter gazirane brezalkoholne pijače, ki vsebujejo veliko dodanih sladkorjev.

ZDRAVA PREHRANA

Kaj sploh je zdrava prehrana? Zdrava prehrana je širok pojem in ga težko opredelimo kot neko absolutno resnico. Zdrava prehrana za športnika se bo razlikovala od nekoga, ki je neaktiven in ima pretežno sedečo delo. Prehrana za nekoga, ki ima bolezen se bo razlikovala od aktivnega zdravega mladostnika, ki mu bo npr. sladkor v majhnih količinah celo koristil in bo del njegove »zdrave prehrane«. Torej zdrava prehrana je stvar individualnosti ter ni direktno pogojena z izgubo telesne teže.

SMERNICE ZDRAVEGA ŽIVLJENSKEGA SLOGA PRI IZGUBI ODVEČNIH MAŠČOB

Zmotno je razmišljanje, da kadar hočemo izgubiti maščobe le-teh ne smemo uživati. Maščobe so del zdravega jedilnika, tako kot ogljikovi hidrati in beljakovine. Nekatere telesne funkcije brez njih ne bi mogle delovati. Maščobe so prav tako nujne pri absorbciji določenih vitaminov. Prepoznati moramo maščobe, ki imajo za naše telo korist in jih je v času hujšanja smiselno povišati. Nahajajo se predvsem v oreščkih, semenih, avokadu, ribah, jajcih in hladno stiskanih oljih (olivno, kokosovo, bučno…) in maslih iz oreščkov in semen. Maščobe, ki za naše telo nimajo koristi so visoko temperaturno obdelana olja (repično, sončnično, margarina…)

V času izgube odvečnih kilogramov povečajte tudi vnos hrane, ki je bogata z beljakovinami, ter bodite zmerni pri hrani, ki v veliki meri vsebuje samo enostavne ogljikove hidrate (testenine, riž, kruh, sladkarije…), ter le-te raje zamenjajte s kompleksnimi ogljikovimi hidrati (stročnice, zelenjava, sadje…).

Poskrbite za zadostno telesno dejavnost, ki jo dnevno izvajajte na svežem zraku (sprehod, tek, kolesarjenje…).

Zmanjšajte dejavnike stresa, ki so tudi lahko vzrok zakaj se vam debelost ponavlja in se je kljub zdravi prehrani in rednem gibanju ne morate znebiti. Dnevno si vzamite čas zase in meditacijo, ki vam bo pomagala pri zmanjšanju stresa. Pri zmanjšanju stresa pa vam bo dobro dela tudi zmerna in redna telesna aktivnost.

Uživajte zadostno količnino vode in nesladkanih čajev. Velikokrat lahko lakoto zamenjamo za žejo in narobe razumemo signal za željo po hrani (predvsem sladki hrani), ki je le lahko signal za žejo.

PREHRANSKA DOPOLNILA – POMOČ PRI ZMANJŠANJU TELESNE MASE

Ko urejena prehrana in povečana telesna dejavnost nista dovolj, so vam v pomoč na voljo tudi prehranska dopolnila. V mestni Lekarni Ptuj pa vam po predhodni najavi pri izbranem farmacevtu, prav tako pomagamo pri doseganju vaših zastavljenih ciljev in vam glede na vaše zdravstveno stanje ustrezno svetujemo pri zmanjšanju telesne mase.

Na tržišču, predvsem v spletni prodaji, lahko kupite ogromno izdelkov, ki vam obljubljajo čudeže. Nakup takih izdelkov brez posveta s strokovno usposobljeno osebo vam odsvetujemo, ker lahko resno ogrozijo vaše zdravje.

V lekarni lahko kupite prehranska dopolnila, ki imajo različne mehanizme delovanja:

  • vežejo del maščob iz zaužite hrane v prebavilih in jih tako manj preide v kri,
  • zavirajo presnovo škrobovih ogljikovih hidratov,
  • povečajo razgradnjo maščob z maščobnih zalog, zmanjšujejo ponovno skladiščenje maščob v telesu,
  • spodbujajo izločanje vode in drenažo tkiv,
  • sodelujejo pri procesih izkoriščanja energije,
  • spodbujajo prebavne encime,
  • zavirajo apetit, upočasnijo praznjenje želodca in večajo občutek sitosti.

Tudi hujšanje s pomočjo prehranskih dopolnil je celosten proces, ki zahteva od osebe zdravo prehrano, povečano telesno dejavnost in spremembo načina življenja.

Če se odločite, da vam bo v pomoč eno od prehranskih dopolnil, stopite po nasvet v lekarno, kjer vam bomo pomagali pri izbiri pravega izdelka za vas.

Jelena Jelen,
mag. farm.